Philips

Philips - Inktpatronen en Toners

Het Philips-concern, met de hoofdzetel in Nederland, wordt tot de bekendste fabrikanten van consumentenelektronica gerekend. De naam van de onderneming staat voor talrijke innovaties, zoals de beroemde ambilight-achtergrondverlichting voor televisies. Minder bekend is, dat er ook hoogwaardige printers en multifunctionele apparaten van het merk Philips bestaan, evenals de daarbij passende originele verbruiksartikelen zoals inktpatronen en tonercartridges.

De bedrijfsgeschiedenis van Philips: technische innovaties in overvloed

De Koninklijke Philips Electronics N.V., zoals de huidige officiële bedrijfsnaam luidt, wordt in 1891 door Gerard Philips in Eindhoven opgericht. Zijn ondernemende broer Anton treed vier jaar later toe tot het bedrijf. De broers concentreren zich aanvankelijk volledig op de verkoop van kooldraadlampen; rond de eeuwwisseling is Philips al de grootste producent van gloeilampen in Europa. In 1914 opent het eerste onderzoekslaboratorium van Philips zijn poorten, dat zich vooral richt op de gebieden röntgen- en stralingstechnologie. En met succes: in 1918 brengt Philips een röntgenbuis voor medisch gebruik op de markt, wat het startschot geeft voor de vandaag de dag zeer succesvolle ondernemingsdivisie Healthcare.

Sinds 1925 richten Philips-technici zich op de nieuwe televisietechnologie; in 1928 komen in Europa de eerste tv-toestellen van de firma op de markt. Een jaar eerder wordt met de verkoop van de eerste radio’s begonnen. Tot 1932 zet Philips een miljoen toestellen af en groeit uit tot de grootste fabrikant van radio’s in Europa. In 1933 begint Philips in de Verenigde Staten met de productie van medische röntgenapparaten; in 1939 komt het eerste elektrische scheerapparaat van het bedrijf in de handel.

In 1950 richt Philips het dochterbedrijf Philips Phonographische Industrie N.V. op; het jaar daarop gaat de onderneming langspeelplaten produceren. Op de Große Deutsche Funk-Ausstellung (Grote Duitse radiotentoonstelling)in Berlijn presenteert Philips in 1963 een echte wereldprimeur: de compact cassette met de daarbij behorende cassetterecorder. Een verdere mijlpaal is de introductie van de CD in het jaar 1983. Een jaar later rolt de honderd-miljoenste Philips-televisie van de band. Bij de elektrische scheerapparaten doorbreekt Philips in 1995 de grens van 300 miljoen verkochte exemplaren. In 1997 begint een samenwerking met het Japanse concern Sony, die uitmondt in een andere innovatie: de DVD.

De jaren 90 zijn bovendien het startschot voor talrijke veranderingen in de onderneming, die gedeeltelijk tot op de dag van vandaag voortduren. Het concern concentreert zich in het vervolg op de gebieden medische techniek (healthcare), lifestyle en technologies. In 2002 komt het koffiezetapparaat Senseo op de markt – het begin van nog een succesverhaal made by Philips.

Scheiding van de drukkerijdivisie - maar het merk Philips leeft voort in de office-branche

In december 2002 besluit de bedrijfsleiding zich van de drukkerijdivisie af te scheiden. Dat betekent echter niet het einde voor de kantoorapparatuur van het merk Philips: de Franse onderneming Sagemcom verwerft de merkrechten. Sagemcom is een belangrijk hightech concern: de omzet bedroeg in 2012 rond de 1,3 miljard euro. De firma verkoopt onder andere internetapparatuur zoals routers en gateways, set-top-boxen, evenals digitale fotolijstjes en fotoscanners van het merk AgfaPhoto, en is bovendien een leidende aanbieder in de energiesector en op het gebied van telecommunicatie- en netwerkoplossingen.

Een bijzonderheid van de multifunctionele apparaten die door Sagemcom worden verkocht, is dat ze allemaal met een faxfunctie zijn uitgerust. Sagemcom biedt Philips-apparatuur zowel met laserprint- als met thermotransfertechniek aan.